Iklan Tengah Artikel 2

Ramai Manfaat !!!! Mulakan Pagi Anda dengan 5 Tabiat ini untuk Kehidupan yang Lebih Baik

Hellosehat.com - Bermula pagi dengan rutin yang produktif sebenarnya boleh membuat perasaan dan kesihatan lebih baik. Walau begitu, bagi sesetengah orang menjalani tabiat yang baik pada waktu pagi adalah sangat sukar.


Kebanyakan orang cenderung mematikan penggera mereka semasa mereka berada di tengah-tengah tidur malam yang baik dan memilih untuk terus tidur. Sememangnya bangun tidak menjadi masalah, tetapi tidakkah lebih baik untuk mendapatkan matahari pagi dan memulakan hari dengan semangat?


Faedah Berkesan Bermula Hari


Pada umumnya, orang yang sihat dan berjaya mempunyai tabiat mereka sendiri untuk memulakan hari mereka. Bermula dari bangun pada waktu pagi untuk tidak melangkau sarapan pagi. Jadi, apakah faedah melakukan kebiasaan ini?


  • Boleh mengurus tenaga dan merancang hari akan berjalan.
  • Lebih mudah dijemput untuk bekerjasama, menjadi produktif, dan dapat menguruskan masa.
  • Selesaikan urusan kerja mengikut jadual dan dapat menikmati malam anda.


Oleh itu, orang yang biasa mengalami rutin pada waktu pagi cenderung dapat menguruskan masa mereka dan mempunyai jadual biasa.

Pelbagai Tabiat Baik di Pagi

1. Bangun awal

Mendapatkan awal adalah kebiasaan yang baik pada waktu pagi yang sangat sukar untuk kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, bangun awal adalah permulaan yang baik.

Anda boleh mendapatkan manfaat kesihatan sambil meningkatkan kepekatan semasa bekerja. Secara umum, orang yang bangun awal boleh mengambil masa untuk sarapan pagi, walaupun senaman, supaya mereka dapat mengekalkan diet yang baik untuk masa depan.

Beberapa manfaat yang anda dapat jika anda bangun awal termasuk:

  • Kulit kelihatan lebih sihat kerana mendapat tidur yang berkualiti dan cahaya matahari pagi
  • Beri masa lapang untuk bersenam kerana tidak ada sebarang gangguan
  • Meningkatkan ingatan dan tumpuan
  • Dapatkan tenaga tambahan dan boleh meningkatkan produktiviti kerana anda mendapat lebih banyak masa.

Sangat mudah untuk mengatakan bahawa bangun awal mempunyai banyak manfaat, sebenarnya ini sukar. Oleh itu, anda boleh mula perlahan-lahan. Pergi ke tempat tidur awal dan jangan lupa untuk menetapkan penggera supaya anda tidak bangun lewat. Paling penting, menguatkan niat anda.

2. Jangan sesekali sarapan pagi


Seperti yang dilaporkan oleh Pusat Perubatan Universiti Rush, semasa sarapan, anda menyediakan pengambilan kalori yang anda gunakan untuk bergerak pada hari itu. Malah, dikatakan bahawa orang yang tidak makan sarapan pagi dan makan makanan rendah kalori pada siang hari, sebenarnya mempunyai berat badan yang lebih tinggi.

Oleh itu, anda ingin memulakan kebiasaan yang baik pada pagi ini, terlebih dahulu mengetahui faedah sarapan pagi setiap hari.


  • Mempunyai pengambilan kalsium yang lebih tinggi daripada biasa
  • Meningkatkan prestasi, ingatan, dan menjadikan otak lebih sihat
  • Dapatkan lebih banyak pengambilan serat harian
  • Mempunyai jadual makan biasa.


Walaupun sarapan membawa banyak manfaat, anda masih perlu memberi perhatian kepada menu dan bahagian. Anda boleh memulakan hari dengan semangkuk oat yang dicampur dengan susu rendah lemak, mentega kacang dan biji chia.

3. senaman pagi


Sukan pagi boleh dilakukan sebelum meninggalkan tempat kerja. Apabila anda bangun awal, anda mempunyai lebih banyak masa untuk melakukan tabiat yang baik pada pagi ini.

Melakukan aktiviti fizikal pasti membawa perkara-perkara yang baik untuk kesihatan anda. Berikut adalah beberapa manfaat yang boleh anda perolehi jika anda bersenam secara teratur pada waktu pagi.


  • Meningkatkan tumpuan dan kesihatan mental
  • Lebih berhati-hati dengan pilihan menu makanan untuk hari itu.
  • Meningkatkan metabolisme badan
  • Dapatkan tidur yang lebih baik pada waktu malam


Anda tidak perlu memaksa diri untuk bersenam setiap hari. Pada mulanya ia akan menjadi sukar, tetapi jika anda memberi diri anda masa untuk membiasakannya, dari masa ke masa anda akan terbiasa dengannya.

Anda boleh memulakan senaman dengan melakukan gerakan aerobik, seperti 30 minit ketahanan otot. Sekiranya anda malas bersenam, jemput ahli keluarga anda.

4. Buat senarai destinasi pada waktu malam


Sebenarnya, ini bukan aktiviti yang anda lakukan pada waktu pagi. Walau bagaimanapun, aktiviti ini dapat membantu anda mempunyai tabiat yang baik pada keesokan harinya.

Sebelum tidur, pakar yang dilaporkan dalam WebMD terbiasa menulis senarai aktiviti yang perlu dilakukan untuk hari berikutnya.

Ini menjadikan mereka lebih menyedari apa yang mesti dilakukan terlebih dahulu. Salah satu aktiviti yang mereka tulis bersyukur.

Itulah sebabnya, setiap pagi mereka akan sentiasa memikirkan 3 perkara yang membuat mereka bersyukur. Kebiasaan ini baik pada waktu pagi kerana ia membantu mereka melihat peluang.

Oleh itu, anda boleh memulakan perkara yang sama. Menetapkan matlamat dalam sehari membantu anda menguruskan masa anda dengan lebih baik.

5. Jangan lupa bersyukur


Salah satu kunci utama kejayaan tabiat yang baik pada waktu pagi adalah untuk bersyukur, seperti yang dinyatakan pada titik sebelumnya.

Anda boleh mempunyai pemikiran positif dengan bantuan meditasi. Meditasi juga bermanfaat sehingga minda anda menjadi lebih jelas dan lebih siap mental.

Cuba lihat pelbagai sisi positif yang telah anda raih setakat ini. Di samping itu, berterima kasih kepada diri sendiri kerana dapat lulus semalam boleh dilakukan supaya kesihatan mental anda lebih baik.

Orang berkata, salah satu kunci kejayaan adalah kebiasaan yang baik pada waktu pagi. Ini adalah benar kerana dengan melakukan aktiviti biasa, tubuh berasa lebih segar dan suasana hati anda lebih stabil.

0 Response to "Ramai Manfaat !!!! Mulakan Pagi Anda dengan 5 Tabiat ini untuk Kehidupan yang Lebih Baik"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel