Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Iklan Tengah Artikel 2

15 Fakta Mengenai Impian Anda Tidak Tahu

DokterSehat.Com - Mimpi adalah peristiwa yang sering kita alami ketika tidur nyenyak. Impian boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, malah majlis itu boleh bermimpi. Impian yang sering muncul adalah apa yang kita mahu atau takut. Oleh itu sesetengah orang sering takut atau trauma tidur dan bermimpi.

Fakta Impian yang Dikenali Jarang 


Impian boleh berlaku pada bila-bila masa oleh sesiapa yang sedang tidur. Walau bagaimanapun, maklumat mengenai impian masih banyak misteri. Malah, tidak semua orang memahami impian dan perkara di sekeliling mereka.

1. Mimpi berlaku lebih awal pada waktu pagi


Mimpi boleh berlaku pada bila-bila masa semasa tidur. Walau bagaimanapun, lebih banyak impian berlaku pada waktu pagi. Itulah sebabnya kita sering merasakan bahawa impian sangat pendek dan tiba-tiba datang ke minda pada waktu pagi. Mimpi jarang berlaku pada waktu malam kerana kita tidak semestinya tidur dengan keadaan REM.

2. Mimpi tidak berlaku lama 


Kami sering merasakan bahawa mimpi tidak berfungsi untuk jangka waktu yang panjang. Memang benar, umumnya mimpi hanya berlaku selama 90-120 minit. Selebihnya anda hanya tidur dengan normal tanpa bermimpi di dalamnya. Sesetengah orang masih bermimpi apabila mereka kembali tidur atau tidak.

3. Apabila memimpikan otot lumpuh 


Apabila memasuki fasa REM dan mengalami impian, kebanyakan otot yang anda alami akan mengalami kelumpuhan. Ini berlaku untuk mengelakkan kita daripada bergerak semasa tidur seperti jalan ke tempat yang berbahaya.

4. Impian boleh muncul lagi dengan tema tertentu 


Impian yang sering kita alami biasanya tidak akan kembali keesokan harinya. Walau bagaimanapun, impian yang sama boleh kembali dan kanak-kanak cenderung mengalaminya. Mimpi yang muncul semula pada kanak-kanak mempunyai tema tertentu yang dikhuatiri oleh majlis atau raksasa. Kemudian jatuh dari ketinggian sehingga terkena sesuatu yang juga sering muncul.

5. Mimpi lebih dalam visual dan hitam dan putih


Ketika bermimpi, sesuatu yang muncul dalam bentuk visual biasanya sangat mudah muncul. Malangnya, mimpi jarang berwarna. Impian hitam dan putih lebih biasa dan mudah diingat. Kerana mimpi sering kali muncul dalam bentuk visual, kita sering merasa sukar untuk diingat.

6. Seringkali lihat muka biasa 


Dalam mimpi kita sering bertemu dengan seseorang. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kita boleh mengingati atau bahkan keliru ia sudah bersedia. Berdasarkan kajian dari Universiti Stanford, orang yang kita lihat agak biasa dalam mimpi biasanya sering muncul di TV, video, atau orang yang pernah dipenuhi.

7. Apa yang kita fikirkan sering mimpi 


Apa yang kita fikirkan sepanjang hari akan memberi sumbangan besar kepada impian yang berlaku. Sekiranya sepanjang hari kita berasa takut atau trauma. Mimpi yang muncul berputar di sekelilingnya dan mencetuskan mimpi ngeri.

8. Tekanan menjejaskan impian 


Jika anda mengalami tekanan, mimpi buruk akan sering muncul. Sebaliknya, jika anda jarang ditekankan dan gembira, impian yang memberikan kesan gembira akan muncul.

9. Wanita boleh mimpi basah 


Mimpi basah adalah mimpi di mana terdapat adegan seks dan mempunyai kesan ke atas keadaan fizikal. Sepanjang masa ini kita selalu mengandaikan bahawa hanya lelaki yang mengalami mimpi basah, ternyata wanita juga mengalaminya. Mimpi basah juga menjadikan wanita mendapat cecair dari farajnya.

10. Kedudukan tidur menentukan jenis mimpi 


Pernahkah anda berfikir bahawa kedudukan tidur yang kita lakukan menentukan jenis mimpi yang akan berlaku? Seseorang yang tidur dengan mukanya menghadap bantal cenderung sering bermimpi tentang seks, impian terkunci di dalam bilik, berenang, dan bermimpi seperti sukar untuk bernafas.

11. Membuat cinta apabila anda bermimpi boleh berlaku 


Adakah anda tahu bahawa seseorang yang tidur dan bermimpi boleh melakukan aktiviti lain? Gangguan tidur ini bukan sahaja dalam bentuk berjalan ke tempat tertentu dalam keadaan tidur. Seseorang juga boleh melakukan hubungan seks dalam keadaan tidak sedarkan diri.

12. Kanak-kanak mengalami mimpi buruk lebih kerap 


Berbanding orang dewasa, kanak-kanak mengalami mimpi buruk lebih kerap setiap malam. Ini boleh berlaku kerana kanak-kanak mempunyai banyak rasa takut terhadap banyak perkara. Kerana mimpi buruk yang kerap, sesetengah kanak-kanak sering meminta untuk diiringi semasa tidur supaya tidak mengalami impian yang sama.

13. Lumpuh tidur boleh berlaku pada sesiapa sahaja 


Lumpuh tidur atau mimpi yang membuat kita sukar untuk bangun adalah sesuatu yang nyata. Keadaan ini berlaku pada sesiapa sahaja dan boleh memberikan rasa tidak selesa. Seseorang yang mengalami ini biasanya juga mengalami mimpi buruk.

14. Mood dari mimpi dibawa apabila anda bangun 


Apabila anda bermimpi sesuatu yang menyenangkan, kemungkinannya akan membuat mood selepas terbangun begitu baik. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai mimpi buruk seperti buah atau kerja hantu, kemungkinan mood yang akan muncul juga sangat buruk.

15. Narkoba mencetuskan mimpi ngeri 


Beberapa jenis ubat juga boleh mencetuskan mimpi buruk. Mungkin anda merasakan ini apabila anda sakit dan mengambil ubat. Sebaik sahaja tidur kadang-kadang bermimpi yang kelihatan kerap mengganggu seperti mimpi menjadi sakit atau bahkan mati. Perkara-perkara ini semulajadi dan tidak perlu dipertimbangkan terlalu jauh.

Berikut adalah beberapa fakta tentang impian yang paling jarang diketahui oleh orang ramai. Nah, dari beberapa fakta tentang impian di atas, adakah apa-apa yang anda tidak tahu sebelum ini? Semoga kajian di atas dapat membuat anda lebih memahami dan memahami impian yang sering dialaminya.

Post a Comment for "15 Fakta Mengenai Impian Anda Tidak Tahu"

https://disrespectpreceding.com/xeus3e5yb9?key=dce438a4969ffa873a135f8bf7e30d21